Samochody dostawcze to dość szeroka gama motoryzacyjnego światka pomimo faktu, iż auta te nie są aż tak często wybierane, jak chociażby auta osobowe. Nie ma się jednak czemu dziwić, gdyż zazwyczaj przeznaczone są do zupełnie innych celów. Są to typowi zadaniowcy, którzy stworzeni zostali do wykonywania konkretnych obowiązków, jak przewóz większej ilości osób, a także mniej lub bardziej szczegółowych materiałów. Każdy większy producent, który znajduje się w światowej czołówce, posiada w swojej gamie choć jeden tego typu pojazd. Ford miał przez długi czas model Courier, nazywany również często Fiesta Courier.
Ford Fiesta Courier – historia modelu
Na początku lat 90. Ford był w trakcie sporych zmian w swojej gamie modelowej. Jednym z celów amerykańskiego producenta było skonstruowanie wyjątkowego samochodu dostawczego. Miał on bowiem nie tylko dawać naprawdę sporą przestrzeń załadunkową, ale także wyróżniać się wieloma cechami auta osobowego, przy okazji posiadając dość kompaktowe rozmiary. W taki właśnie sposób narodził się Courier, który został zaprezentowany w 1991 roku.
Skąd jednak nazwa, którą znamy aktualnie najlepiej? Ford Fiesta Courier został bowiem zbudowany na płycie podłogowej wspomnianej już dziś nieraz Fiesty. Samochód ten był przeznaczony głównie na rynki europejskie, stając się najmniejszym dostawczakiem Forda w jego całej gamie, a także jednym z najmniejszych pojazdów tego typu na całym rynku na Starym Kontynencie. W dystrybucji tego auta w naszym regionie pomóc miał fakt ustanowienia dla niego dwóch fabryk właśnie w Europie. Pierwsza z nich mieściła się w brytyjskim Dagenham, zaś drugą ustanowiono w kontynentalnej części kontynentu – w niemieckiej Kolonii.
Ford Fiesta Courier został koniec końców dwudrzwiowym furgonem z napędem wyłącznie na przednią oś, przynajmniej w wersji europejskiej. Nazwa Courier została bowiem używa przez Forda już czwarty raz w historii, lecz wcześniej modele trafiały wyłącznie na rynki amerykańskie oraz australijskie. Samochód był naprawdę mały, lecz ważył około 1700 kilogramów, co koniec końców pozwoliło na osiągnięcie pułapu ładowności na poziomie prawie 600 kilogramów, co jest wynikiem całkiem solidnym.
Ford Fiesta Courier – druga generacja
Druga generacja Fiesty Couriera przeszła tak naprawdę minimalne odświeżenie w przypadku do swojego starszego brata. Lekko poprawiono zawieszenie, odświeżono wnętrze, a także delikatnie podstawiono nowe reflektory oraz nowocześniejszy grill. Poza tym jednak pod kątem technicznym zmian praktycznie nie doświadczyliśmy.
Być może to było jedną z głównych przyczyn problemów Fiesty Courier II. Przestarzała konstrukcja i wygląd, którzy wszyscy bardzo dobrze znali sprawił, iż samochód ten nie interesował już za wielu osób. Sytuacji nie uratował nawet lifting z 1999 roku, który zmienił jedynie kosmetykę, oczywiście naprawdę nieznacznie. Ostatecznie w 2002 roku Ford Fiesta Courier został wycofany z rynku europejskiego, a w jego miejsce utworzono dwa nowe auta – Forda Transita Courier oraz Forda Tourneo Courier.
Ford Fiesta Courier – dane techniczne
Gabaryty pierwszej oraz drugiej generacji Forda Fiesty Courier nie różnią się praktycznie niczym od siebie. W obu przypadkach uświadczymy w tym aucie 4115 mm długości, 1650 mm szerokości oraz 1835 mm wysokości. Masa własna pojazdu wynosi około 1700 kilogramów, a maksymalna ładowność to około 590 kilogramów. W zależności od wersji wyposażenia, Fiesta Courier mogła być wyposażona w 2 lub 5 miejsc dla pasażerów.
Ford Fiesta Courier – gama silnikowa
Ford Fiesta Courier nie zmienił między generacjami swojej gamy silnikowej. W obu przypadkach pod maską tego auta siedziały trzy warianty diesla o pojemności 1.8 litra oraz mocy kolejno 60, 75 oraz 90 KM, a także jedna jednostka benzynowa 1.3 o mocy 60 koni mechanicznych. Trzeba przyznać, iż nie jest to, mówiąc delikatnie, porywająca moc.
Ford Fiesta Courier – ceny na rynku wtórnym
Ford Fiesta Courier jest bardzo rzadko spotykany na rynku wtórnym. Jeżeli jednak już się na nim znajdzie, zazwyczaj kosztuje naprawdę niewiele. Normą w przypadku tego modelu są oferty w okolicach 2-3 tysięcy złotych.